Vandaag opnieuw twee data uit mijn dagklapper die refereren naar ‘la Belgique de papa’:
Deze week kon je nog lezen in De Standaard dat Gentse universiteitsprofessoren de lof blijven zingen voor de oerBelgische historicus Pirenne die tot in de jaren twintig een Nederlandstalige universiteit in Gent niet zag zitten.
En ook deze week vernamen we dat het officiële Belgische WK liedje ‘ Kiss the grass’ heet, zogezegd “met een moderne anthem-stijl (?) dat – en ik citeer -de taalgrens overstijgt.” In verstaandbare Vlaams betekent dat dat het Nederlands niet voorzien is. Wel “een Frans-Engels” debiele tekst. Tenzij je ‘allez, allez, allez’ vervolgd door ‘ la, la, la’ (of is het omgekeerd) als Nederlands beschouwt.
Een elite en een volk, voorlopig nog de meerderheid in dit land, die zich tot vandaag zo laat behandelen verdient inderdaad het predicaat die ik vroeger in Vlaamse middens wel eens hoorde: een klootjesvolk in een apenland.
03.05.2026